Steden, nationale parken, beesten, gepruttel en rust..

5 juni 2012 - Jackson, Wyoming, Verenigde Staten

Lieve allemaal,

Het is echt niet om iemand jaloers te maken. Of om op te scheppen. Echt niet. Maar de laatste vier dagen hebben we wel weer echt in een paradijsje gezeten. En waanzinnig genoten. Misschien mogen we zelfs wel zeggen dat het awesome is….

We zijn aanbeland aan de voet van de Grand Tetons, een relatief “ jong” gebergte, met scherpe toppen. Wist niet dat er überhaupt iets bestond als een jong gebergte, maar deze toppen zijn dus nog niet volgroeid. En kunnen nog veel hoger worden.  ’s Winters is het hier een wintersportparadijs, maar momenteel zijn we een van de weinige gasten in het Spring Creek Resort bij Jackson, Wyoming. Je moet je dit als volgt voorstellen. Een prachtig huisje, met alles er op en er aan, met uitzicht op de Tetons en de voorgelegen vallei. Waar Sandra Bullock woont. En John Mayer. En Harrison Ford, die deel uitmaakt van de vrijwillige reddingsbrigade en dus regelmatig met zijn eigen helikopter uitrukt om gestrande wandelaars, skiërs e.d. te redden. Ja, natuurlijk heb ik er over nagedacht……… Op het park hebben we twee tennisbanen, een fitnesscenter, een zwembad, een heerlijk restaurantje en een spa. Helemaal voor ons zelf. Jackson is een cowboystad, waar we zaterdag naar de rodeo zijn geweest. En gisteren zijn we met een raft de Snake River afgezakt. Snap je nu waarom het hier geweldig is? En we waren echt wel aan rust toe.

En wel hier om.

Portland en Seattle waren echt superleuke steden. Waar Portland gezellig, hip, relatief klein en heel progressief is, is Seattle groter, met ook veel creatieve en hippe mensen. Niet voor niets zitten hier de Boeing-fabrieken en het hoofdkantoor van Microsoft. In Seattle kun je letterlijk alles beleven. Het is gebouwd op een aantal (semi)eilanden en er is strand, bergen, zee en meren, een gezellige oude binnenstad, een enorme overdekte oude markt (Pike Market, echt een toppertje), een modern winkelgebeuren, parken, cultuur, alles wat je maar wilt. Aan de voet van een aantal machtige bergen. Ons hotel was wederom erg leuk (met dank aan Booking.com!!), een design kamer, heel vriendelijk en behulpzaam personeel , die ons allerlei tips gaven. Die we bijna allemaal opvolgden. Zodat we moe maar voldaan vertrokken naar onze volgende bestemming; Glacier Park, dat deels in de USA en deels in Canada ligt. Helaas hadden we hier echt slecht weer, zodat we het park niet goed konden verkennen. Van Glacier Park reisden we verder naar Yellowstone, een enorm groot, gevarieerd park, met veel prachtige natuur. Yellowstone is eigenlijk een enorm vulkanisch gebied en we hebben dan ook heel veel moddervulkanen, geisers, mud-pots, hot springs, fumeroles en nog meer gebubbel en gesputter en gepruttel gezien. Ook qua fauna is het een erg bijzonder park. Wij mochten achtereenvolgens aanschouwen bizons (drie van die reuzen liepen recht op onze auto af, wel even slikken) elks, mooses, bighornsheep, allerlei eekhoornachtigen, hamsters, marmotten, vogels in allerlei kleuren, maar de grote trofee waren natuurlijk de Grizzlyberen. Waarvoor we ons dan ook 4 dagen de schompes hebben gereden (excusez le mot…). En de beren waren alom aanwezig, volgens de rangers die ons adviseerden om bij elke wandeling veel lawaai te maken, niet van het pad af te geraken en vooral berespray mee te nemen. Je kunt je vast een voorstelling maken van ons, een stevige hike de berg op, waar “ gisteren nog een beer was gezien”, gewapend met berespray en luid heho-zingend, intussen om ons heen spiedend en luisteren naar beregebrul, echt heel ontspannend…. Geen beer gezien dus. Inmiddels sloeg de vermoeidheid na alle reisweken ook wel wat toe, en besloten we beerloos door te trekken naar de Grand Tetons, een dag eerder dan gepland, omdat ook ons hotel, hoewel prachtig ook enorm hectisch en druk was. En we kregen een geweldig toetje. Omdat we voor vertrek uit het park nog even een koffie wilden halen, kwamen we langs een veldje waar we drie (echt..) beren zagen, een moeder met twee cubs. Gewoon, aan het spelen, totdat het wat te druk werd. En wat zijn ze prachtig, die logge, sterke, gevaarlijke knuffelberen. We voelden ons werkelijk de hele dag blij!!

Na 5 dagen Tetons gaan we morgen beginnen aan het staartje van onze prachtige reis. Eerst een stevige autorit, 1700 km. In twee dagen naar Monterey, dwars over de most lonely road in de US, door de woestijn. Via Reno drie dagen naar Monterey, California en daarna nog drie dagen SF. Om daarna naar huis te vliegen en jullie hopelijk allemaal snel weer te zien!!

Maar zover is het nog even niet. We gaan genieten van ons toetje en wensen jullie alle liefs toe,

Tot snel,

Grace en Rowdy.

1. elien en Leendert:
    5 juni 2012
    Lieve allebei, wat heerlijk te lezen dat jullie zo genieten, je laat ons mee-genieten, daarvoor dank. Wat zullen jullie je vervelen hier, t'is allemaal nog hetzelfde, alhoewel, Leendert in zijn 1e single heeft verloren in 3 sets en de baan maximaal heeft benut tot 12u s'nachts. Geniet nog met volle teugen, liefs en tot gauw, we missen jullie ook! Elien en Leendert
  2. Joke Huussen:
    5 juni 2012
    Lieve Wim en Linda,wat een avonturen en wat schrijven jullie leuk, het is een feestje om jullie verhalen te lezen en op deze manier een beetje met jullie mee te mogen reizen. Geniet van het toetje en tot snel. Liefs Bob en Joke
  3. Michel:
    5 juni 2012
    Man man! Wat ben ik jaloers; beren gezien!! Zin om jullie weer te zien. Tot volgende week! X